09 Ekim 2012

Artısıyla, Eksisiyle Bir PDF Hikayesi

Geçenlerde kullandığım dizüstü bilgisayar kafayı yedi. Ya da, bilişim camiasındakilerin anlayacağı dilde, formatlanası geldi aletin. Nedenini sorgulamıyorum, Allah birine ceza verecekse benim elime bilgisayar olarak düşürsün, yüklemedik program, mıncıklamadık ayar bırakmam; o yüzden büyük bir olay değil benim için.

E madem böyle bir yeniden olaya kalkıştım, bari şu Windows 8'in deneme sürümünü yükleyeyim dedim. Arayüz filan biraz farklı ama, nasılsa sınırlı sorumlu alışacağız bunu kullanmaya; bir yerden başlamak lazım. Neyse, kurduk muhteremi. Oldu olacak, Office 2013 Beta da yakışır yanına. 3 gündür Metro çalışmalarımız devam ediyor. Genel bir Windows 8 izlenimleri yazmayı planlıyorum ama, az önce olan bir olayı paylaşmazsam çatlarım.

Windows 8'de yeni gelen Metro arayüzlü uygulamalardan birisi Reader (Okuyucu). XPS ve PDF dosyalarını görüntüleyebiliyor. Çok iyi düşünülmüş. Yıllardır çıkan her Linux dağıtımında standart gelen PDF okuyucu olayına Microsoft da girmiş. Düşünsenize, PDF'leri okumak için Acrobat Reader ya da Foxit türü birşey yüklemenize gerek yok. Harika. Reader'ın ekran görüntüsünü görmek ister misiniz?

Çok havalı, di mi? (dalga geçmiyorum!)

Gördünüz, çok güzel; PDF de ayna gibi, siyah fonda filan. Ama, eski kafalılık işte, ağaç düşmanı ben tutup bunu yazıcıdan almak istedim. Efendim? Nerde? Yok?... Yok!

İnanamıyorum.

Ufak bir merak, Metro'lu uygulamaların hiçbirinde yok. Photos'da da yok, Mail'de de yok, Internet Explorer'da da yok. Niye?

Vardır bir hikmeti, bilen varsa söylesin lütfen. Ama benim bulabildiğim tek çıktı alma yolu, Desktop'a gitmek. E, konu PDF olunca da bi reader yükleyeceksin mecburen.

Düzeltme: Windows 8 Reader'dan ve bazı digger Metro uygulamalarından çıktı alabiliyormuşuz. Dosya ekranda açıkken mouse'u ekranın sağ üst köşesine götürünce, sağda çıkan görev çubuğundan Device altından istediğiniz yazıcıyı seçmek gerekiyor. Benimkisi Metro cahilliği. Onu da gösterelim de hak geçmesin. Teşekkürler Fatih Yüksektepe.)




Ama, hikayenin başka bir bacağı daha var, onu da atlamayalım.

Word 2013 Preview'i açıyorsunuz. Tıpkı bir Word dokümanı açar gibi arzu ettiğiniz PDF'in olduğu klasöre gidiyorsunuz.

Artık PDF Word için sıradan bir doküman. 

O da ne? Siz ek bir şey bile seçmeden, varsayılan "All Word Documents" seçiliyken bile PDF dosyanızı açacağını iddia ediyor Word 2013. Tıklayalım. Biraz beklemek lazım, çünkü illa ki Word'e çeviriyor; "yav arkadaşa bakıp çıkıcam" deme seçeneği sunulmamış.

Tamam, açıyor açmasına da öyle hemen değil.Bi anlayacağımız dile çevirelim. 

Önce salt-okunur açtığı yetmiyormuş gibi, "yok ben dosyayı bi kurcalıycam" deyip, "Enable Editing" seçerseniz, dokümanı alıp bir güzel de düzenlenebilir halde önünüze getiriyor. Buyrun.

Dokümanımız açıldı, ancak şakül biraz kayık. Olur o kadar.

Burada üzerinde çalıştığım biraz komplike bir doküman. Yine de başlıklar filan yakalanmış, doküman haritası çıkarılmış. Helal. Resimler ve kutular biraz kaymış yalnız. Düz bir metni son derece güzel açıyor; bir arkadaşın PDF dosyası olan özgeçmişini düzenlemek için kullandık; işimizi de gördü. Piyasada PDF'ten Word'e çeviririm diyen pek çok programdan daha başarılı buldum.

Ne çare ki, PDF'imi basamadım.

Övsem mi, sövsem mi; iyisi mi hiçbirisini yapmadan deneyimimi paylaşayım, sizin bir söyleyeceğiniz varsa buyrun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder